Před mikrofonem: Automatizace, data a AI v pojišťovnictví

Jiří Vataha, předseda správní rady Czech Insurance asociace, o využití technologií a umělé inteligenci v pojišťovnictví a o největší české oborové konferenci - Insurance Forum 2024.

Jiří Vataha

Pojem insurtech, technologie pro modernizaci a automatizaci pojišťovacích produktů a procesů, není v České republice tolik známý. Ve veřejném prostoru je rozšířenější pojem fintech, případně další -techy. Stál jsi u zrodu České Insurtech Asociace, co vás před dvěma lety k jejímu založení vedlo?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Tu myšlenku založení asociace jsem měl v hlavě dlouho. Pojišťovnictví bylo tehdy hodně založené na „paper by default“ přístupu. Mnoho procesů bylo v papírové podobě, ať šlo o distribuci, správu smluv nebo vedení likvidačních spisů. Začaly se ale objevovat jak startupy, které měly za cíl toto v určitém slova smyslu změnit, tak i samotné pojišťovny přicházely s vlastním řešením a digitalizací. Začaly vznikat online sjednavače, aplikace na správu smluv, nebo AI řešení pro kalkulaci škod. Vlastně začal vznikat celý insurtech trh. Nebyla ale žádná platforma, nebo chcete-li sjednocující prvek, který by nějakým způsobem umožnil sdílet a řešit problémy a případně jen propojovat zapojené subjekty mezi sebou. 

Jaké členy dnes ČIA sdružuje? Pojišťovny, které se snaží modernizovat své procesy, ryzí insurtech start-upy, technologické firmy?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Mezi členy máme všechny zmíněné. Ten potenciál je však samozřejmě daleko větší. Digitalizace pojišťovnictví se totiž netýká jen pojišťoven nebo zprostředkovatelů, ale mnoha dalších subjektů v tomto segmentu, například samostatní likvidátoři pojistných událostí, technologické firmy, technologické HUBy a inkubátory, ale v širším slova smyslu i výzkumné a vzdělávací instituce. 

Jak vůbec k moderním technologiím přistupují velké, tradiční pojišťovny? Jsou mezi těmi, které působí v České republice, některé, které vysloveně aktivně hledají možnost, jak svoje produkty a procesy digitalizovat? Nebo jednají spíše reaktivně či dle pokynů mateřské společnosti?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Z informací, co máme, jednají rozhodně aktivně. Většina pojišťoven jde novým technologickým trendům naproti a implementuje digitální řešení do svých procesů i v rámci služeb klientům 

Kde v oblasti pojišťovnictví vidíš největší příležitost k digitalizaci a využití technologií, ať už z pohledu klienta, nebo pojišťovny jako takové?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Obecně si myslím, že zejména v komunikaci, například v sektorovém i mezisektorovém sdílení informací a dat o klientech. Například dotaz na existenci pojistné smlouvy pro potřeby naplnění zákonné povinnosti zjišťování právních vztahů klienta týkajících se dalších produktů finančního trhu. Ne vždy si klient tyto věci pamatuje, nebo na první dobrou vzpomene, a poradce by tyto informace měl automaticky v nějaké centralizované platformě.

V mezisektorové komunikaci je těch způsobů využití opravdu mnoho, například dotazy ze strany exekutora na existenci pojištění dlužníka s rezervotvornou složkou. Exekutor nemusí obepisovat každou pojišťovnu nestandardizovaným způsobem zvlášť, např. datovkou nebo e-mailem, ale okamžitě může dostat informaci, u které konkrétní pojišťovny má dlužník pojištění s rezervotvornou složkou, případně i v jaké výši.

A co umělá inteligence, jak je, nebo by mohla být, v pojišťovnictví efektivně využívána?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Umělá inteligence, jako už dnes snad ve všech oborech, je hojně využívána i v pojišťovnictví. Je to zejména v podobě voicebotů a chatbotů, ale s umělou inteligencí se setkáme i v pojistné matematice a cenotvorby v podobě big data processing. Umělou inteligenci pojišťovny nasazují i v oblasti likvidaci škod, kdy například na základě fotografie poškozeného vozidla je umělá inteligence schopna nacenit položku po položce, která je potřeba opravit nebo vyměnit, a celou škodu tak vyčíslit.  

Co s Českou Insurtech Asociací plánujete v horizontu 3-5 let?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Vím, že ČIA již dnes má na trhu silné postavení a její aktivity jsou potřeba. V tom budeme určitě dál pokračovat a postavení na trhu dále posilovat. Věřím, že se budeme věnovat tématům Open Insurance - sdílení a zpřístupňování dat, budeme dále propojovat subjekty na trhu a  rozšiřovat členskou základnu, která směr a fungování asociace formuje.

ČIA se podílí na organizaci konference Insurance Forum 2024. Letos se 7. listopadu bude konat druhý ročník. Co vás vedlo k této aktivitě, chyběla či chybí zde platforma pro sdílení názorů a zkušeností z pojišťovnictví se zapojením všech relevantních hráčů (pojišťoven, regulátora, zprostředkovatelů)?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Přesně tak! Na trhu jsou konference, které se tématu finančních služeb věnují, ale pojišťovnictví v těchto programech zabírá jen mizivou část. Proto jsme začali spolupracovat se společností ABF, a.s., která v prostorách PVA Expo Praha pořádá Insurance Forum, abychom věnovali celý program právě pojišťovnictví. Dosud neexistovala podobná platforma, která by umožnila diskuzi a setkání zástupců všech oblastí, ať jde o regulatorní, kontrolní a dohledové orgány, pojišťovny, zprostředkovatele, likvidátory, technologické firmy a inovátory a otevřeně řešila ta nejaktuálnější témata.

Jaké téma bude letošním ročníkem Insurance Fora rezonovat nejvíce? Je zde něco, ať už v současné nebo připravované regulaci nebo v praxi, co je skutečně zásadní pro celý pojišťovací sektor?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Rozhodně to je nařízení FIDA a Open Insurance, které zavádí to, co před lety směrnice PSD2 v platebních službách, tedy zpřístupnění a sdílení dat. První blok Insurance Fora je věnovaný právě legislativě a regulaci, vystoupí nejerudovanější řečníci jako europoslanec Ondřej Kovařík, za ČNB pan Tomáš Olexa nebo Michal Nulíček z advokátní kanceláře ROWAN LEGAL. V odpoledním bloku se budou sdílet zkušenosti z oblasti zpřístupňování dat, ať již na téma zkušenosti s implementací, technologická řešení nebo bezpečnost a šifrování dat. V závěrečném bloku budou v panelové diskuzi hovořit a odpovídat na dotazy z publika zástupci ČNB, ČASF, Slavia pojišťovny a společností RENOMIA a RESPECT.

Když se bavíme o regulaci, velkým tématem je právě nová datová regulace EU, Akt o datech, Nařízení o správě dat, připravované nařízení o přístupu k finančním datům, FiDA. Cílem Evropské unie je mj. usnadnit sdílení dat  i pro potřeby byznysu. Vnímáš tuto novou regulaci spíše jako zátěž nebo naopak příležitost, jak pojišťovací trh rozpohybovat?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): Každá mince má dvě strany. Chápu, že je těžké zpřístupnit data o svých klientech trhu, potažmo konkurenci. Nicméně opravdu vnímám novou regulaci jako obrovskou příležitost pro celý trh, včetně benefitů pro klienta. Některé příležitosti jsem už zmínil na příkladech zefektivnění komunikace jak v samotném sektoru mezi pojišťovnami, tak i mezi sektory - exekutoři, zdravotnictví, banky… Těch usecasů je mnoho, i pro samotného klienta. Samozřejmě bude hodně záležet, jak se celá regulace uchopí a jak si to sedne.

O čem se budeme bavit na Insurtech Foru v letech 2025 či 2026? Co bude podle tvého názoru trendem či hlavním tématem pro pojišťovací oblast v následujících letech?

Jiří Vataha (Česká Insurtech Asociace): V roce 2025 určitě FIDA a Open Insurance z pohledu implementace a prvních zkušeností. V roce 2026 bych si tipnul, že bude velké téma konsolidace trhu a změna myšlení a přístupu v oblasti produktu. Myslím si, že pojišťovny a obecně poskytovatelé finančích produktů nebudou nabízet služby tak, jak je známe dnes, ale spíše jako komplexní řešení právě ve spojitosti s otevřenými daty. O tom si popovídáme třeba někdy příště.

Jiří Vataha působil mnoho let v České národní bance, mj. v sekci dohledu nad finančním trhem, kde měl na starost kontrolu pojišťoven z pohledu poskytování odborné péče. Po odchodu z ČNB založil a vede Českou Insurtech Asociaci. V současné době je ředitelem oddělení Legal & Compliance ve společnosti SAB Servis. Jeho vášní jsou digitální technologie ve finančních službách. 

Cílem České Insurtech Asociace je podpora a rozvoj digitalizace a inovací v pojišťovnictví.
V rámci svých aktivit podporuje zavádění a používání digitálních technologií, digitální byznys modely a rozvoj spolupráce mezi subjekty na trhu s pojištěním i mimo něj, a to nejen v České republice, ale i v zahraničí.

Portál GDPR.cz je mediálním partnerem konference INSURANCE FORUM 2024.

Loading...