Bude ke každému zavolání klientovi nutný souhlas?
Abychom byli přesnější, svému zákazníkovi budete po schválení novely moci zavolat za předpokladu, že vyslovil souhlas s marketingem v seznamu účastníků podle § 95 zákona o elektronických komunikacích, anebo vám udělil souhlas podle GDPR.
V účastnických seznamech mnoho souhlasů nenajdeme. Většina firem proto dosud svým zákazníkům volá na základě oprávněného zájmu. Tak to ostatně umožňuje i recitál 47 GDPR.
Praxe marketingových volání vlastním zákazníkům na základě oprávněného zájmu mi dává naprostý smysl. Pomineme-li, že obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) nikterak nezužuje možnosti direct marketingu na konkrétní kanály (a pochopitelně vůbec neřeší zpracování dat právnických osob), rovněž úprava zasílání obchodních sdělení dle zákona o některých službách informační společnosti vychází koncepčně z obdobného principu: Vlastnímu zákazníkovi lze zasílat obchodní sdělení, nabídky vlastních produktů, bez nutnosti explicitního souhlasu adresáta.
Další legislativní zpřísnění pravidel pro marketing
Ptáte se, proč by se měl tento koncept marketingového volání vlastnímu zákazníkovi změnit?
V září doputoval do Poslanecké sněmovny návrh novely zákona o elektronických komunikacích. Do ní se poměrně zvláštně, a z časového pohledu i velmi těsně před odesláním, objevil i návrh na úpravu ustanovení § 96 zákona o elektronických komunikacích. Tato veřejně příliš nediskutovaná změna by fakticky umožnila volat svým vlastním zákazníkům pouze na základě výslovného souhlasu v režimu GDPR. V komentáři k navrhované změně pak nalezneme pouze ne zcela vyargumentované tvrzení, že se jedná jen o zpřesnění současného znění zákona.
Podle mého názoru tvrzení o „zpřesnění současné úpravy“ neodpovídá realitě. Dovolím si to konstatovat zejména s přihlédnutím k výkladovému stanovisku Českého telekomunikačního úřadu, které již v roce 2022, po předchozí novele zákona o elektronických komunikacích, mělo uklidnit veřejnost v tom smyslu, že i do budoucna je možné volat s vlastním marketingem svým zákazníkům v režimu oprávněného zájmu, bez nutnosti dodatečného souhlasu.
Bez přehnané dramatičnosti můžeme konstatovat, že pokud návrh této novely projde v navrženém znění, pro mnoho společností skončí možnost legálního telemarketingu vlastních služeb a výrobků . Trochu absurdně tak budete moci svému zákazníkovi například e-mail s obchodním sdělením, protože úprava obchodních sdělení se v tomto směru měnit nebude, ale s přáním k Vánocům už mu bez GDPR souhlasu nezavoláte.
Blíží se konec marketingu, jak ho známe?
Dovolím si perspektivu dané věci rozšířit o návrh drakonického, a rovněž ne zcela přesvědčivě odůvodněného, navýšení pokut za elektronicky zasílána obchodní sdělení, o kterém jsme už informovali. Pokud tyto legislativní změny projdou, tak pro marketingové aktivity českých firem nastávají poměrně krušné časy.