Před mikrofonem: Jak vymyslet, vytvořit a nasadit AI a nadchnout zaměstnance

Jan Kulíšek, AI evangelista, průkopník nasazování AI ve firmách, lektor, školitel a popularizátor umělé inteligence.

Před mikrofonem: Jak vymyslet, vytvořit a nasadit AI a nadchnout zaměstnance

Honzo, jak jsi se k umělé inteligenci (AI) dostal? Ne pouze jako ke koníčku, ale jako k předmětu svojí práce?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): K tomu mě napadají dvě poprvé. Poprvé jsem se o AI a strojovém učení dozvěděl v roce 2016 (machine learning, deep learning) v STRV (česká IT firma, která se proslavila prací pro USA klienty, cca 200 zaměstnanců) a brzy nato jsem na AI projektech pracoval v roli návrhu řešení ve firmě Flexiana. Už v té době jsme vytvářeli machine learning modely pro klienty z různých oborů (sport, finance atd.).

Poprvé jsem se o si o AI četl v létě 2022 v souvislosti s modelem GPT 3 (předchůdce ChatGPT) a bylo pro mě náročné si představit možné dopady Gen AI. Často říkám, že nevidíme za roh. Tím myslím, že se těžko odhaduje, jaký dopad budou mít některé inovace.

Používáš AI i ve svém osobním životě?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Ano, používám, například pro rychlejší vyhledávání informací. Například nástroj Perplexity čerpá až z pěti online zdrojů tak poskytuje dost přesné informace. Umí také výborně srovnat dvě a více služeb/aplikací.

Nedávno jsem používal AI pro projekci investice s měsíčním odkládáním, výpočet ROI a jak se na návratnosti podepíše, jestli jde o měsíční nebo roční reinvestici výnosů. Kupodivu ten rozdíl není zas tak velký.

Mám rád i 4V (vision) od GPT. Nahraju obrázek, kde je 30 inzerátů LEGO, a ptám se, který nejlépe sedí na moje požadavky. Takto jsme nedávno nechal GPT přechroustat 60+ inzerátů na Facebook Marketplace, abych zjistil, kde mohu koupit Lego Duplo pro syna za nejlepší cenu.

Se svými kolegy ze společnosti AI v podnikání  se zabýváte zaváděním AI do firemních procesů. Po zmapování aktuálního stavu a kapacitní náročnosti zavedených činností navrhnete, které z nich by bylo vhodné zčásti nebo zcela automatizovat a kdy by se tato investice mohla vrátit. Je možné říci, které procesy jsou obecně k využití AI vhodnější a s podnětem na jejich automatizaci v praxi uspějete nejčastěji?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Vhodné jsou primárně procesy, kdy uživatel analyzuje velké množství dat. Například PDF dokument s 50 stránkami. Práce s interní znalostní bází (wikipedií) je také výborný proces. Ve firmě máme 200 článků, ve kterých potřebuje tým zákaznické podpory vyhledávat informace. Proč to dělat pokaždé manuálně, což zabírá hodně času, když se lze zeptat na míru postaveného AI nástroje?

Celkově se dobře optimalizují velké týmy. Pokud si mohu vybrat mezi týmem 4 marketérů, kde každý dělá něco jiného, a týmem 20 pracovníků, kteří dělají stejnou věc, tak v drtivé většině vyhrává tým 20 lidí. Nejde však pouze o čísla, například u výrobních nebo logistických firem má většina pracovníků málo času na práci na počítači nebo chytrém telefonu.

Před začátkem AI projektů se vždy ptáme:

  • Kolik má tým členů? Můžeme potenciálně analyzovat i jiný, větší tým?

  • Jak různorodá (variabilní) je práce? Dělá stejnou aktivitu několik (desítek) pracovníků?

  • Jak velké procento práce je bílý límeček (v kanceláři, u počítače)?

A je naopak nějaký proces, který se sice vyskytuje ve většině společností, ale buď vás ani nenapadlo, že by v něm bylo možné AI využít, nebo to žádný z vašich klientů ještě nezkusil?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Je řada procesů, které napadly mě nebo kolegy a klienti se do nich nepustili. O tom je naše práce, přinést řadu návrhů a ty zhodnotit i z hlediska, zda je daný proces vůbec technicky možné automatizovat.

Tato specifika například splňuje aktivní hlasový chatbot nebo video pohovory s AI avatarem. Na rozdíl od reaktivního hlasového bota je zde mnohem náročnější vytrénovat AI na určitém scénáři a dalších potenciálních tématech. Podobně jsou pohovory dost pestré a barevné téma, rozhovory jsou mnohem komplikovanější než řešení jednoho z X problémů na zákaznické podpoře.

Například i rychlost odpovědí (ideální je 100-200 milisekund) a kvalita intonace (plechová huba) jsou také faktorem, které brání rozšíření hlasových robotů poháněných AI.

Dále menší firmy často dávají malou prioritu interní znalostní bázi (wikipedii), je pro ně totiž těžké odhadnout, kolik času (a bolehlavu) jim řešení ušetří. Výsledek není tak hmatatelný.

Z jakých sektorů se nejčastěji rekrutují vaši klienti? Který sektor je odvážnější a který naopak opatrnější?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Klienty máme z různých oblastí: TELCO, banky, finance, fotovoltaika, stavebnictví, právo, e-commerce, HR, marketing atd.

Odvážní jsou klienti z oblasti práva a personalistiky, méně odvážné jsou velké společnosti, kde jakákoliv změna naráží na agendu týmů bezpečnosti, compliance.

Jak vůbec při návrhu nasazení AI do konkrétních procesů řešíte bezpečnostní nebo regulatorní dopady? Kybernetická bezpečnost, únik dat, ochrana osobních údajů atd.? Nebo je vaší rolí to pojmout jen byznysově a tyto souvislosti si musí zmapovat, popsat a vyřešit sám klient?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Naší rolí je vymyslet, vytvořit, nasadit řešení a nadchnout pro jeho používání zaměstnance. Přirovnáváme to k Thanosovi a jeho Infinity Gauntlet. Je potřeba mít všechny drahokamy, včetně bezpečnostních a právních požadavků, jinak se AI transformace nepovede.

Čekáš, že se to nějak změní po přijetí AI Actu? Ptají se na něj vaši zákazníci?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Zákazníci se na AI Act zatím neptají, čekají, že je o AI Actu a dalších důležitých novinkách budeme průběžně informovat. Během studií jsem napsal krátkou povídku o světě, kde nejsou peníze a měnou jsou informace. Právě informace, například o novém AI modelu, který je přesnější o několik procent nebo levnější o desítky procent, mají velký dopad na úspěšnost AI projektů. Proto nové modely, teď poslední dobou stojí za zmínku GPT o1 a nedávno GPT 4o, hned testujeme a jakmile můžeme tak zavádíme do firemního prostředí.

Jak vůbec hodnotíš výslednou podobu AI Actu, dotkne se nějak významně vaší práce?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): USA umělou inteligenci vyvíjí, Čína kopíruje a EU ji reguluje.

Regulace je potřeba kvůli “deepfakes” (o čemž, jsem informoval formou videa v létě 2023 AI Denně Ella), detekci emocí a AI v roli nejlepšího obchodníka. Zároveň nechceme regulacemi brzdit inovace a startupy. Už v tuto chvíli jsme vůči USA a Asii s AI startupy hodně pozadu. Zde v ČR naštěstí jsou velmi zajímavé AI projekty, ale musíme se snažit.

V jednom z rozhovorů jsi řekl, že firmy často paralyzuje množství informací o AI nástrojích, resp. o AI jako takové. Pokud uvažuji o využití nějaké AI nástroje a v této oblasti se příliš neorientuji, jak si mám vybrat, jaký postup bys mi doporučil a na co si naopak dát pozor?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Informací je doopravdy spousta, ale i přesto je řada firem, které o AI zatím jen uvažují a neudělali ještě ani první krok. Majitelé a ředitelé často nevědí, JAK konkrétně by jim AI mohla pomoci. Právě z tohoto důvodu s partnery tvoříme databázi case studies AI řešení.

V databázi máme detaily o úspěšných AI řešení včetně detailů o PŘED a PO (vylepšení KPI), týmu ve firmě, oboru, velikosti firmy. Databáze TRH.AI je zatím neveřejná, rád poskytnu zájemcům více informací napřímo.

Menší a střední firmy často využívají AI nástroje. Protože nemají striktní bezpečnostní procesy. Pokud je toto Vaše cesta, tak doporučuji dva super katalogy:

  • Největší katalog je There Is An AI For That, který umožní najít si konkrétní pracovní pozici, jaké úkoly pracovník dělá a jaké AI nástroje na dané úkoly může použít
    https://theresanaiforthat.com/

    První a nejlepší český katalog AI nástrojů je
    https://ejaj.cz/ 

Když se řekne AI, mírně poučený čtenář si vybaví ChatGPT, nástroje od Google, Apple nebo třeba francouzské společnosti Mistral, případně nějaký program pro výrobu grafiky. A co české prostředí, existuje nějaký nástroj vyvíjený v České republice, který bys také doporučil? Daří se v ČR rozvíjet AI a proč ano, nebo proč ne?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Pominu řadu nástrojů, které jsou pouze ChatGPT zabalené do líbivého kabátku. Těm říkáme wrapper (volání modelu přes API do vlastní B2C aplikace). Zajímavých AI řešení je na českém trhu řada. Vypíchnu jen několik, se kterými mám zkušenosti

Původně jsem se chtěl zeptat, kde vidíš budoucnost AI v komerčním sektoru za 5 let. Zaznamenal jsem ale tvoje vyjádření, že se mílovými kroky blíží obecná umělá inteligence (AGI), která všechno změní. Takže dotaz na to, kde bude AI za 5 let, je s našimi dnešními znalostmi zbytečný. Co to vlastně AGI je a je reálné, že se jí v průběhu několika let opravdu dočkáme?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): V roce 1997 Gary Kasparov prohrál šachovou partii proti počítačovému programu Deepblue. Tento program umí pouze hrát šach, neumí dámu, hru GO ani třeba překládat. Je to úzce zaměřené inteligence, na jeden úkol. Označuje se zkratkou ANI = Artificial Narrow Intelligence.

Model GPT 3,5 byl dříve jediným dostupným modelem v ChatGPT. S příchodem modelu 4 došlo ke zvýšení přesnosti (trénink na mnohonásobně větším objemu dat) a také získal nové schopnosti. Strojové vidění, tzn. poznat, co je na obrázku, porozumění mluvenému slovu atd. Mohlo by se zdát, že už se nejedná o ANI (artificial narrow intelligence), která umí pouze jednu věc, protože GPT4 těch věcí umí mnoho. Nicméně pod pokličkou GPT4 je několik modelů, které spolupracují. DallE tvoří obrázky, 4V (vision) rozpoznává, co na obrázcích je, Whisper umí rozpoznat mluvené slovo nebo mluvit atd.

Pojďme od technikáliím k nadhledu. OpenAI nastartovalo tsunami zájmu o AI technologie, a proto je dnes AI tématem pro startupy, IT firmy, konzultační firmy ale i investory. Právě díky narůstajícím investicím do AI se mílovými kroky přibližujeme k AGI (Artificial General Intelligence) - všeobecná inteligence.

Hlad investorů ani firem po AI nezastaví otevřený dopis od Elona Muska, Steve Wozniaka a dalších. Nezastaví ho ani deepfakes a zneužívání AI pro podvody a krádeže identity.

Máme se obecné umělé inteligence bát, nebo se na ni naopak těšit?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Lidé znalí AI se dlouhodobě rozdělují do dvou táborů, přesně podle otázky: Buď se na AGI a následující ASI těší, nebo se obávají konce světa.

Můžeme pouze doufat, že se podaří sladit hodnoty AI s lidskými hodnotami (podobně jako 3 zákony robotiky od Issaca Asimova). Na tomto problému pracuje spoluzakladatel OpenAI Ilya Sutskever ve své nové firmě Safe Super Intelligence. Nedávno získali investici 1 miliardy USD.

A kde vidíš za 5 nebo 10 let sebe? Budeme ještě potřebovat AI evangelisty jako jsi ty, nebo už bude AI něčím naprosto přirozeným?

Jan Kulíšek (AI v podnikání): Stále se vidím ve sféře AI, některým firmám a organizacím bude trvat roky, než v nich AI nabere plného potenciálu a chci být u toho. Vždycky mě bavilo a nabíjelo lidem předávat myšlenku nebo princip formou vzdělávacích akcí (první jsem uspořádal 10 let zpátky), a proto v nějaké formě vzdělávání (evangelizace) se rozhodně vidím.

Zároveň je tady v českém AI rybníčku spousta super lidí a doufám, že dál budeme dělat společně a utužovat partu 🙂 

Jan Kulíšek je expertem na implementaci AI do firem. Vzdělává pomocí newsletteru, přednášek i konzultací. Ve firmách pomáhá tvořit AI strategii, identifikovat procesy ke zlepšení, tvoří prompty i zvyšuje adopci AI řešení. Vytváří komunitu AI profesionálů TRH.AI.

 

Loading...