Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejňuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů. Zařazuje na něj internetové obchody, které podle jejího názoru porušují právní předpisy, nebo u nichž spotřebitelé obtížně uplatňují svá práva.
Za jaké prohřešky se e-shopy na seznam dostávají? Na co si dát pozor jako zákazník i jako provozovatel webu? A jak se provozovatelé e-shopů mohou proti postupu ČOI bránit?
Nejčastější porušení e-shopů na seznamu ČOI
Většina ze stovek provozovatelů rizikových e-shopů zveřejněných ČOI nesplňuje ani základní zákonné povinnosti. Na e-shopech často chybí identifikační a kontaktní údaje prodávajícího – není zřejmé, kdo e-shop provozuje, s kým spotřebitel uzavírá smlouvu ani vůči komu může uplatňovat svá práva.
Spotřebitel se tak může ocitnout v situaci, kdy sice obdrží objednané zboží, ale nebude ho mít komu vrátit, ani kde uplatnit reklamaci. Tedy nikdo spotřebiteli za zboží není odpovědný.
Před nákupem na neznámém e-shopu si nejprve ověřte, zda na stránkách najdete identifikační údaje prodávajícího – tedy jméno nebo název firmy, IČO, sídlo a případně i údaje o provozovateli e-shopu. Pokud tyto údaje e-shop uvádí, ověřte si je v obchodním rejstříku země, ve které má podnikatel sídlo. Český obchodní rejstřík je dostupný zde. Seznam obchodních rejstříků v zemích EU najdete na oficiálním portálu Evropské unie.
Bez obchodních podmínek nenakupujte
ČOI se dále zaměřuje na e-shopy, které nezveřejňují obchodní podmínky upravující nákup nebo jejichž obchodní podmínky hrubě porušují právní předpisy. Přitom platí, že obchodní podmínky musí být pro spotřebitele snadno dostupné a musí obsahovat řadu povinných informací.
Jakých? Z obchodních podmínek by měl zákazník snadno zjistit:
jak probíhá objednávka a kdy dochází k uzavření smlouvy,
jak bude zboží dodáno a jak má být zaplacena cena,
jak může zboží vrátit nebo reklamovat, a
jak lze řešit případné spory – včetně možnosti mimosoudního řešení přes ČOI.
Při nákupu si proto vždy ověřte, zda jsou obchodní podmínky na e-shopu snadno dostupné a co konkrétně obsahují.
Na seznam se dostávají také e-shopy, na které si spotřebitelé opakovaně stěžují. Důvodem bývají například klamavé informace, snaha vylákat ze zákazníků citlivé osobní údaje, nebo případy, kdy spotřebitelé objednané zboží vůbec neobdrželi, případně jim bylo doručeno s výrazným zpožděním.
Co když se na seznamu ČOI objeví váš e-shop?
Seznam rizikových e-shopů má pouze doporučující charakter. ČOI nákupy na těchto e-shopech nijak neblokuje, pouze informuje spotřebitele o potenciálních rizicích. I přesto může zařazení e-shopu na tento seznam znamenat negativní publicitu, která může zásadně ovlivnit jeho pověst.
Objevil se váš e-shop na seznamu ČOI a chcete se proti tomu bránit?
Můžete se obrátit na ČOI a zaslat jí e-mail s požadavkem na nápravu na adresu [email protected]. Mějte však na paměti, že ČOI nemusí vašemu požadavku na stažení e-shopu ze seznamu vyhovět.
Pokud jste přesvědčeni, že dodržujete všechny povinnosti a váš e-shop na seznam ČOI nepatří, máte možnost podat správní žalobu na nezákonný zásah. Tuto žalobu musíte podat do 2 měsíců od chvíle, kdy se o zveřejnění vašeho e-shopu na seznamu dozvíte, nejpozději však do 2 let od chvíle, kdy se váš e-shop na seznamu objevil.
Jestli ale ČOI měla k varování před konkrétním e-shopem důvod – tedy pokud jste skutečně zásadní povinnosti porušili – soud vám pravděpodobně nevyhoví. Jak nedávno rozhodl Nejvyšší správní soud, ČOI vykonává poradensko-informační činnost pro spotřebitele a jejím úkolem je šířit informace a doporučení týkající se nákupů na trhu. Součástí této činnosti je i vedení veřejného seznamu rizikových e-shopů.
Zkontrolujte si, zda je váš e-shop v souladu se zákonem
Na seznamu rizikových e-shopů se obvykle objevují stránky, které na první pohled nevypadají důvěryhodně a porušují i základní pravidla. I přesto se může stát, že ČOI při prohledávání internetu narazí na váš e-shop a rozhodne se prověřit, zda skutečně splňujete všechny zákonné povinnosti.
Pro jistotu si proto zkontrolujte, zda je váš e-shop v souladu s pravidly na ochranu spotřebitele. Zejména, zda:
máte na webu správně zobrazeny identifikační údaje,
vaše obchodní podmínky obsahují všechny povinné informace podle aktuálních pravidel (např. v roce 2023 se změnila pravidla pro reklamaci vad, nově je možné reklamovat jen vadu, které zboží nebo služba měly při převzetí),
spotřebitel má možnost zkontrolovat objednávku a vyjadřuje souhlas s obchodními podmínkami předtím, než objednávku odešle,
je z objednávkového tlačítka zřejmé, že se spotřebitel zavazuje k platbě,
zasíláte potvrzení objednávky včetně PDF verze obchodních podmínek a vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy,
pokud poskytujete dobrovolnou záruku, vydáváte spotřebitelům záruční listy v textové podobě,
správně řešíte vrácení zboží ve lhůtě 14 dnů (i pro poskytování služeb) a
máte správně nastaven proces reklamace (i pro poskytován služeb).